På denne siden finner du bøker og artikler om kreativitet, kunst og håndverk: 

—–

Gi barna en hammer før Ipaden tar dem

Det diskuteres på personalrommene, på politikernes kontorer, i faglitteraturen, i aviser og ved landets universitet og høyskoler. Foreldre sliter og mange vet ikke hva de skal mene, for samtidig som myndighetene har anbefalinger om skjermtid for barn, får de samme barna utlevert Ipad i 1. klasse.

Debattinnlegget kan leses i sin helhet her


Thumbnail
Lepperød, Janne
Sammendrag

Denne masteroppgaven har til hensikt å komme nærmere forståelsen av hva som fremmer elevenes vilje for å ta vare på miljøet. Oppgavens casestudie tar utgangspunkt i et omfattende, tverrfaglig og praktisk kunst- og håndverksprosjekt utført sammen med elever i 4.klasse, og har et overordnet perspektiv på bærekraft og undervisning i fagene kunst og håndverk og naturfag. Masteroppgaven kan leses i sin helhet her


VERKSTEDET – DIGITALT LÆREVERK

Verkstedet er et heldigitalt læremiddel i de praktisk-estetiske fagene kunst og håndverk og musikk. Her får du kvalitetssikrede undervisningsopplegg helt i tråd med fagenes kompetansemål, gode gjørefilmer som kan avlaste hjelpe-køen og masse inspirasjonskrydder til undervisningen. Verkstedet er skrevet av Holgar Johannesen, Aria Senemar, Janne Lepperød, Trude Kallestad og Eva Lutnæs.Verkstedet koster kr 49,- per lisens. Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for informasjon og bestilling.

 


Grafikk, Bygdøy skole. Foto: Bibbi Omtveit

Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverk

Liv Merete NielsenDr. Professor, Fakultet for teknologi, kunst og design, OsloMet – storbyuniversitetet, Janne Lepperød
Sammendrag

Hele 50% av de lærerne som underviser i faget Kunst og håndverk i grunnskolen har ingen studiepoeng i faget. Det er et svakere resultat enn for 20 år siden, og da er det nærliggende å tro at det svake resultatet skyldes mangel på utdannede lærere i faget. Men slik er det ikke.  I spørreundersøkelsen som blir presentert i denne artikkelen oppgir de som utdannet seg til faglærere i design, kunst og håndverk i perioden 2008-2018, at det er vanskelig å få ansettelse i skolen. Og dersom de får jobb i grunnskolen, så viser under­søkelsen at de ofte settes til andre oppgaver enn å undervise i Kunst og håndverk. Når lokale skoleledere unnlater å ansette og bruke kvalifiserte lærere, så får ikke elevene nyte godt av den lærerkompetansen som staten allerede har finansiert utdanningen til.

Artikkelen er fagfelle vurdert og kan leses i sin helhet her

 

Hvordan referere:
Nielsen, L. M., & Lepperød, J. (2019). Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverk . FormAkademisk12(1). DOI: https://doi.org/10.7577/formakademisk.3629

TA I BRUK DEN NÆRE KUNSTEN – FORNEBU

Kunst i offentlig rom er inspirerende å oppleve og diskutere både for store og små. Kunst er kommunikasjon. Det er morsomt å se på kunst sammen med noen. Da kan man komme med alle slags meninger og tolkninger, alt er lov. Du kan til og med le eller gråte.I dette heftet finner du spørsmål og oppgaver til kunsten på Fornebu, som kan inspirere til en spennende kunstvandring med elevene.Presentasjonen er produsert av Fornebupiloten www.fornebupiloten.no i samarbeid med Kunst i Skolen www.kunstiskolen.no Tekst: Bjørg Åsta Flatby, Janne Lepperød Foto: Bjørg Åsta Flatby Grafisk design: Ellen Hegtun, Kunst i Skolen. Kunstvandring (2022 ).

Heftet kan lastes ned gratis her: Kunsten på Fornebu


 

Kunst, håndverk, teknologi og designKunst, håndverk, teknologi og design

Janne Lepperød, Trude Kallestad, Øystein Gilje.

Den visuelle mediekulturen krever at vi tenker nytt om kreativitet, kultur og produksjon også i skolen. Kunst, håndverk, teknologi og design er en grunnbok i kunst og håndverk. Den er spesielt rettet mot lærerstudenter ved fagskoler og høgskoler og kunst- og håndverkslærere i skolen, men egner seg også for andre som er interesserte i kunst- og håndverksfaget.

Boken kan bestilles her


KUNST- OG HÅNDVERKSTIMEN

2010, Spiral, Bokmål
Læreverket er laget for Kunst- og håndverksfaget. Oppgavene er lagt opp slik at de skal inspirere barna gjennom å se verk av forskjellige kunstnere, arkitekter og designere. Med utgangspunkt i rim, regler og eventyr lærer elevene å uttrykke det de opplever gjennom ulike teknikker.
Restopplaget ble under pandemien delt gratis ut til alle barna via skolene i Færder kommune. Det er noen få igjen. Dersom du ønsker disse tilsendt (porto må betales) – ta gjerne kontakt.

  • Lepperød, J. (2023). Gi barna en hammer før Ipaden tar dem. Klassekampen. Debatt s. 7
  • Lepperød, J. (2022). Viljen til bærekraft – en studie av elevers subjektivering og økologisk oppmerksomhet (Masteroppgave). OsloMet. Storbyuniversitetet.
  • Fornebupiloten. (2022). Kunsten på Fornebu. Kunst i Skolen.
  • Nielsen, L. M., & Lepperød, J. (2019). Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverk . FormAkademisk12(1). DOI: https://doi.org/10.7577/formakademisk.3629
  • Johannesen, H., Lepperød, J., Lutnæs, E., Kallestad.T, & Senemar, A. (2017). Verkstedet – et heldigitalt læremiddel i de praktisk-estetiske fagene kunst og håndverk. Fagbokforlaget.
  • Lepperød, J., Kallestad, T., Gilje, Ø,. (2013) Kunst, håndverk, teknologi og design. Fagbokforlaget.
  • Lepperød, J.,Kallestad,T., (2010). Kunst- og håndverkstimen 5.-7.trinn. Læremiddelforlaget.
  • Lepperød, J., Kallestad,T., (2010). Kunst- og håndverkstimen 5.-7.trinn. Læremiddelforlaget.
  • Lepperød, J., Kallestad,T., (2010). Kunst- og håndverkstimen 1.-4.trinn. Læremiddelforlaget.
  • Lepperød, J., Kallestad,T., (2010). Kunst- og håndverkstimen 1.-4.trinn. Lærerens bok.  Læremiddelforlaget.

 


 

I praktisk-estetiske aktiviteter er barna selv aktive. De opplever, sanser og føler. De prøver seg fram, tenker, gjør valg og vurderer.

De får nye erfaringer om seg selv, omgivelsene og materialet – en estetisk erfaring. Denne erfaringen bidrar til ny forståelse og utvikler ferdigheter (ndla.no)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FØLG OSS GJERNE PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM