Prosjekt «Kobling»

Å vekke nysgjerrigheten ! 

Aktiv utforskning av skogbunnen. Foto:J.Lepperød

Vi ønsker å ta vare på miljøet i nærområdet ved å la barn dokumentere naturen gjennom lek.

Sammen med barna skal vi sanse skogen, både gjennom å være tilstede i den og gjennom å utforske den aktivt. Noen ganger vil de lære om trær, fugler og insekter i et naturvitenskapelig perspektiv. Andre ganger vil de få utforske skogens muligheter ved å prøve ut ulike ideer og lage stedskunst (landart).

Landart Foto:J.Lepperød

Sammen med barna skal vi undersøke hvilke andre arter vi deler nærmiljøet og skogen med. For å bevare naturen må vi først forstå verdien av det vi står i fare for å miste. Vi ønsker å skape en helhetlig tilnærming ved å knytte sammen tanke, følelse og handling, og iverksette tiltak som støtter dette.

Nærstudie. Foto:J.Lepperød

I praktisk-estetiske aktiviteter er barna selv aktive. De opplever, sanser og føler. De prøver seg frem, tenker, gjør valg og vurderer. De får nye erfaringer om seg selv, omgivelsene og materialet – en estetisk erfaring. Denne erfaringen bidrar til ny forståelse og utvikler ferdigheter (ndla.no).

Et tre med utsikt! Foto:J.Lepperød

Hva ble oppnådd i prosjektperioden. 
  1. Vi undersøkte skogbunnen, laget et system og lærte litt mer om nærskogen.
  2. Barna fikk utdelt utstyr og en egen «loggbok» for å tegne/skrive.
  3. Barna fikk en trekloss, en spikkekniv og litt pussepapir for å lage sine «medaljonger».
  4. Vi fant et tre vi skulle passe ekstra godt på og «adopterte» dette.
  5. Vi så etter fugler i skogen, og snakket om hvilke fugler som var her om vinteren.
  6. Vi laget meiseboller (slik kan vi hjelpe fuglene slik at de får det lettere om vinteren)
  7. Vi sådde solsikkefrø (slik at fuglene kunne spise frøene) …og så lekte vi en hel masse i skogen !

Vi undersøkte skogbunnen, laget et system og lærte litt mer om skogen i nærområdet. Foto:J.Lepperød

Barna fant et tre de ville passe ekstra godt på og «adopterte» dette. Foto: J.Lepperød

Vi laget meiseboller (slik får fuglene det lettere om vinteren) Foto: J.Lepperød

Gjennom prosjektet «Kobling» hadde vi et ønske om at barn over tid skulle bli nysgjerrige på nærområdet sitt. At de ved å knytte sammen tanker, følelser og handlinger fikk en større relasjon til alt som var i og rundt dem. At barna skulle oppleve at de selv bidro til at skogen og nærområdet ble et godt sted å være for alle.
Prosjektet ble gjennomført sammen med barn fra Torød skole, og med elever fra Brattås skole, i tillegg hadde vi besøk av foreldre og barn på Kulturverkstedet. Til sammen har nærmere 100 barn fått gleden av å være med i dette prosjektet.

«Fuglemater pip-inn» laget av elever i 4.klasse ved Brattås skole. Ide, design og foto: J. Lepperød

Prosjektet «Kobling» tok utgangspunkt i et omfattende, tverrfaglig og praktisk kunst- og håndverks prosjekt utført sammen med elever i 4.klasse, og har et overordnet perspektiv på bærekraft og undervisning i fagene kunst og håndverk og naturfag. Casestudien fikk det illustrerende navnet «Fuglemater pip-inn» ut fra elevenes oppdrag med å designe og lage en fuglemater og en meisebolle. Fuglemateren materialiserer både det arbeidet og den kunnskapen og den holdningen elevene fikk over tid, i tillegg til at elevene utformet den på en kunstnerisk måte slik at også kompetansemål knytta til kunst og håndverk, samt naturfag ble oppfylt i prosjektet. Du kan lese mer om dette her.

Takk til Sparebankstiftelsen for støtte til dette spennende prosjektet !
Les gjerne mer om det å ta sansene i bruk