Vi ønsker å ta vare på miljøet i nærområdet ved å la barn dokumentere naturen gjennom lek.
Sammen med barna skal vi sanse skogen, både gjennom å være tilstede i den og gjennom å utforske den aktivt. Noen ganger vil de lære om trær, fugler og insekter i et naturvitenskapelig perspektiv. Andre ganger vil de få utforske skogens muligheter ved å prøve ut ulike ideer og lage stedskunst (landart).
Sammen med barna skal vi undersøke hvilke andre arter vi deler nærmiljøet og skogen med. For å bevare naturen må vi først forstå verdien av det vi står i fare for å miste. Vi ønsker å skape en helhetlig tilnærming ved å knytte sammen tanke, følelse og handling, og iverksette tiltak som støtter dette.
I praktisk-estetiske aktiviteter er barna selv aktive. De opplever, sanser og føler. De prøver seg frem, tenker, gjør valg og vurderer. De får nye erfaringer om seg selv, omgivelsene og materialet – en estetisk erfaring. Denne erfaringen bidrar til ny forståelse og utvikler ferdigheter (ndla.no).
- Vi undersøkte skogbunnen, laget et system og lærte litt mer om nærskogen.
- Barna fikk utdelt utstyr og en egen «loggbok» for å tegne/skrive.
- Barna fikk en trekloss, en spikkekniv og litt pussepapir for å lage sine «medaljonger».
- Vi fant et tre vi skulle passe ekstra godt på og «adopterte» dette.
- Vi så etter fugler i skogen, og snakket om hvilke fugler som var her om vinteren.
- Vi laget meiseboller (slik kan vi hjelpe fuglene slik at de får det lettere om vinteren)
- Vi sådde solsikkefrø (slik at fuglene kunne spise frøene) …og så lekte vi en hel masse i skogen !
«Fuglemater pip-inn» laget av elever i 4.klasse ved Brattås skole. Ide, design og foto: J. Lepperød
Prosjektet «Kobling» tok utgangspunkt i et omfattende, tverrfaglig og praktisk kunst- og håndverks prosjekt utført sammen med elever i 4.klasse, og har et overordnet perspektiv på bærekraft og undervisning i fagene kunst og håndverk og naturfag. Casestudien fikk det illustrerende navnet «Fuglemater pip-inn» ut fra elevenes oppdrag med å designe og lage en fuglemater og en meisebolle. Fuglemateren materialiserer både det arbeidet og den kunnskapen og den holdningen elevene fikk over tid, i tillegg til at elevene utformet den på en kunstnerisk måte slik at også kompetansemål knytta til kunst og håndverk, samt naturfag ble oppfylt i prosjektet. Du kan lese mer om dette her.