– om å ta sansene i bruk i undervisning

Å være en aktør i verden krever tilstedeværelse, både i undring og i handling. Det å bli bevisst livets store og små under handler blant annet om økologisk oppmerksomhet. Det er noe vi voksne kan lære av barna.

Jeg fant jeg fant… Foto: J.Lepperød

Visste du at døde trær er noe av det mest levende du kan finne i skogen?, spør Anne Sverdrup-Thygesen i boka: Skogen. Om trær, folk og 25000 andre arter.
Gjennom prosjektet «Koblinger» får barna ved Torød SFO bli med ut i skogen, der fuglene kvitrer og små insekt våkner til live. Med forstørrelsesglass sanser og undrer de seg, de løfter på steiner, leter under bark og trestubber og henter fram det de vil lære mer om. De spør og graver: Hva er et tre? Hvordan gror det, hvor gammelt er det, og hvor høyt? Hvordan ser blomstene ut? Skogen er myldrende, og magisk, rik på arter og myter.
Det er fint å være ute i skogen og undre seg sammen med barna. Barna ser ting vi voksne ofte overser. Finest av alt er kanskje å se iveren og høre barnelatteren som blander seg med fuglesangen. Det er lettere å ta vare på noe du er blitt glad i, og for å bli glad i noe må vi bli kjent. Vi blir kjent når vi undrer oss, er spørrende og nyskjerrig. Det er et håp her om at prosjektet kan føre til at flere barn og voksne blir glad i skogen og gjennom det lærer å ta vare på den.
Formidler av prosjektet Janne Lepperød
Takk til Sparebankstiftelsen DNB som har støttet prosjektet.