I to år var sosialt entreprenørskap en stor og viktig del av Færder kulturverksted. Ungdommene var med å etablere en bedrift som designet, produserte og solgte insektshotell, en bedrift som etterhvert ble utvidet med Bird-Inn; fuglekasser og green-spot; grønne urbane installasjoner.
Guttene startet opp med forretningsideen i april, takket være Færder Kulturverksted har de allerede i underkant av 60 oppdrag på blokka.
– Det er skikkelig kult, sier Even.Han gir kameraten æren for at bedriften har blitt realitet.– Det er Peder som har fått med oss andre, sier Even.– Ideen ble sådd da jeg hjalp til på et kunst-i-skolen-prosjekt i Oslo, forteller Peder. (…) To-tre dager i uka står de tre guttene i verkstedet på Ødekjære på Tjøme. Der skal de også lære bort kunnskapen sin til unge elever når Færder Kulturverksted holder sommerskole i juni og august.(Tønsbergsblad, 12.05.18, )
På verkstedet fikk etterhvert 6 ungdommer oppleve mestring gjennom å selv skape sine egne prosjekt som blant annet Dropp-Inn og Locus (Local Focus/ lokalt fokus).Slik tjente ungdommene både miljøet og egne penger.
Samarbeidspartnere var Kunst i Skolen, Den Kulturelle skolesekken, Oslofjorden friluftsråd og Tjøme kolonial.
For å gjøre bedriften kjent utviklet vi Locus, en markedsføringskanal for de unge entreprenørene. Locus ble en viktig informasjonskanal for blant annet Grønn Øy festivalen som Færder Kulturverksted sto bak. For å få utgitt artiklene som ungdommene skrev samarbeidet vi med lokalavisen Øyene.
Gjennom prosjektene ble det ikke bare skapt produkter, men nye måter å være «meg» på. Å våge å vise frem hvem du er gjennom det du skaper er sårbart. Når vi går ut i «arenaen» og gir av oss selv, vil vi kjenne på frykt, selvkritikk og tvil; er det bra nok det jeg lager, kommer de til å le av meg? Det skapes altså en kontinuerlig utforskning av måter å være «meg» på mer enn «mestring». Forskeren Brene Brown, som over mange år har studert sårbarhet og mot, finner at sårbarhet og mot går hånd-i-hånd.
Vi har trua på at vi gjennom å tilrettelegge for en trygg læringskontekst med god ryggvind for å utfordre seg selv har stor betydning for hvordan barn og unge oppfatter seg selv og verden. Dette er en enkel måte å skape god psykisk helse på.