Bærekraft, folkehelse og livsmestring

Som formidler for KIS (Kunst i Skolen) og DKS (Den kulturelle skolesekken) ønsker jeg å gi kunstopplevelser som bidrar til å vekke undringen og nysgjerrigheten, og inspirere til kreativitet og handling. Det ikke snakk om å gi eller ha de «riktige» svarene – for kunst er åpen for tolkning.

Den siste tiden har jeg jobbet med temaene; bærekraft, folkehelse og livsmestring. Jeg har sett at kunst har skapt så mye engasjement at elever i begeistring har ropt; «vi må samarbeide godt. Vi gjør det for biene!».

Jeg har sett at kunst er en fin inngang til å snakke om miljø, bærekraft og etikk. Jeg har også sett verk som har fått barn til å fnise rødmende, le høyt eller stoppe spørrende opp. Jeg har snakket med barn om forelskelse, sjenanse, sinne, redsel og sjalusi – og om å våge å ta mer plass. Jeg har sett elever fortelle hverandre om hva som gjør at de kjenner glede. Jeg har snakket med lærere som stolt ser sine reflekterte engasjerte elever i et nytt lys. Kunst kan skape refleksjon og utgjøre en forskjell. Det har over 3000 barn og unge til nå fått oppleve.

Janne er en engasjert og kunnskapsrik person. Hun har en særegen måte å knytte kontakt med barn og unge. I tillegg har hun en helt egen tilstedeværelse og formidlingsevne. Vi er glade for at Janne har mulighet for å være ute hos oss i Den kulturelle skolesekken i Sandefjord kommune. Hun har fått veldig gode tilbakemeldinger på de produksjonene hun har hatt hos oss.

Tine Østby, kulturkonsulent Sandefjord kommune

Form – fagdidaktisk tidsskrift for kunst og design (2/18) kan du lese mer om formidlingen. Ønsker du at dine elever også skal oppleve de fargesterke fotografiene til Carll Goodpasture, lære om nektar og pollinering og snekre insektshotell,  eller få møte Anna Fiske sine inspirerende illustrasjoner om følelser? Ta kontakt med Kunst i skolen, eller  Janne Lepperød.

Foto: Kristian Andaur/Seilet.org