At halvparten av de som underviser i faget kunst og håndverk i grunnskolen er uten studiepoeng i faget er et svakere resultat enn for 20 år siden, og da er det nærliggende å tro at det svake resultatet skyldes mangel på utdannede lærere i faget. Men slik er det ikke. I spørreundersøkelsen som blir presentert i denne artikkelen oppgir de som utdannet seg til faglærere i design, kunst og håndverk i perioden 2008-2018, at det er vanskelig å få ansettelse i skolen. Og dersom de får jobb i grunnskolen, så viser undersøkelsen at de ofte settes til andre oppgaver enn å undervise i Kunst og håndverk. Når lokale skoleledere unnlater å ansette og bruke kvalifiserte lærere, så får ikke elevene nyte godt av den lærerkompetansen som staten allerede har finansiert utdanningen til.
I et bærekraftig miljøperspektiv er det klokt å lære alle elever å håndtere materialer, redskaper og teknikker slik at de kan gjøre kloke forbrukervalg, vedlikeholde og reparere. I et bærekraftig samfunnsperspektiv er det også klokt å benytte den lærerkompetansen som allerede er utdannet. Slik kompetanse danner grunnlag for mange yrkesfaglige utdannelser.
Skolelederne sitter med den praktiske løsningen som kan gi elevene et godt tilbud ved å ansette gode lærere i Kunst og håndverk.
Professor Liv Merete Nielsen ved OsloMet og masterstudent Janne Lepperød har sammenfattet resultatet av undersøkelsen i artikkelen Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverk (2019). Teksten over er en kort oppsummering av artikkelen. Les hele artikkelen i FORMakademisk.
Du kan også lese hva Kunst og design i skolen skriver om undersøkelsen.