Kunst og håndverk er ikke et lite fag i den norske skolen, det er skolens femte største fag med 477 timer til undervisning på 1.-7.trinn og 146 timer på 8.-10. trinn, men blir likevel lavt prioritert og preget av tilfeldigheter. Hvordan vi planlegger for helhet og progresjon er avgjørende for elevens læring og mestring i kunst og håndverk.
Fagfornyelsen legger også vekt på tverrfaglig tenkning. Gjennom arbeid med materialer, praktisk problemløsning, kritisk refleksjon, kunstuttrykk og håndverk, kan kunst- og håndverksfaget bidra for å utvikle verktøy til handling – på tvers av fagene.
Dette kurset gir konkrete undervisningseksempler, med vekt på dybdelæring, fagovergripende kompetanser og tema på tvers av fag.
Bro Kompetanseutvikling ble startet av Per Christian Øiestad 01.10.1998. Den gang, som nå, ble praksisfortellingen sentral i alle kurs. «Fra begynnelsen av la vi vekt på at vi skulle være et alternativ til de akademiske miljøene. Våre kurs skulle være praksisnære, og praksisfortellingen ble et bærende verktøy. Vi ønsket å berøre og engasjere kursdeltakerne, og kanskje aller viktigst; de skulle få noe med seg hjem som kunne brukes neste dag», forteller Per Christian. Navnet Bro Kompetanseutvikling ble valgt fordi bro var et symbol på tilknytning, felleskap og kommunikasjon. Bro Kompetanseutvikling ble kjøpt av Aschehoug forlag i 2009, og fikk da navnet BroAschehoug. Studieforbundet AOF Norge inngikk i 2019 en avtale med Aschehoug forlag om overtakelse av BroAschehoug, og Bro ble fra 01.04.2019 Bro AOF