du kan gjøre sammen med barna i sommer 🍓
En lang god sommer kan brukes til så mangt; spikke, mekke, tegne, veve tulle og le. Nedenfor finner du noen ideer for en kreativ sommer. La barna arbeide med materialer, med verktøy og utstyr, med hånd og øvelser og med skapende prosesser. God glad kreativ sommer!
1. Gjør et spikk
2. Lag et insekts-hotell:
- Finn en liten kasse, eller du kan snekre den selv. Dette skal være ytterveggene på insektshotellet.Fyll insektshotellet med gammel ved og trestokker.
- Bruk drillen og bor 6 til 10 cm dype hulrom i trestokkene. Diameteren på hulrommene bør være forskjellige, helst 4, 6 og 8 millimeter, da er hullene tilpasset størrelsen på insekter som holder til i Norge.
- Innimellom stokkene legger du hule strå og eventuelt noen kongler. Desto mer ulik type kvist du bruker, jo flere ulike arter vil bli interesserte. Alle slags hule, tørre stengler og strå kan brukes, for eksempel takrør, kvann, løpstikke, sibirbjørnekjeks, hyll og bambus. Du kan se hvordan vi laget insektshotellet i artikkelen: Hvis biene forsvinner , i tidsskriftet FORM fra Kunst og design i skolen.
3. Bygg kunstverk av og i naturen:
Land art er en kunstform der dere bruker det dere finner i naturen og setter det sammen til et vakkert mønster, eller en form. Hvis du vil, kan du ta bilde av det – for kunsten forsvinner ofte med vinden, bølgene eller været. Søker du etter inspirasjon er det bare å google landart, og ideene florerer, eller søk opp Andy Goldsworthy er en spennende kunstner som benytter naturen for å få ideer til nye kunstverk.
4. Bille-boogie
- Bruk gamle blikkbokser når du skal lage artige små insekter, marihøner eller andre dyr.
- Finn frem maling, hyssing, knapper, treperler og en plastflaske.
- Mal Bille-boogie`n – og gi den vinger ved å klippe ut disse fra plastflaska.
- Bein lager du ved å bruke hyssing og treperler, men perlene kan du bytte ut med steiner.
- Legg små pinner inn i boksen – og vips så har du et lite mini-bille-boogie-insektshotell.
5. Tegn et blad
- Finn fram tegneblyanter og hent et blad.
- Studer bladets form; er det ovalt, rundt, trekantet, hjerteformet eller lappet? Er taggene spisse eller runde?
- Å tegne er å se ! Se og tegn!
6. Vev en Solsikke
- Til denne oppgaven trenger du papptallerkner, tråd, og garn i gul/brun nyanser – og gjerne maling (men det er ikke nødvending).
- Klipp ut formen til “bladene” til solsikken.
- Lag renning på rundveven
- Vev – over og under. Oppgaven ble gjennomført sammen med barn i 8-9 års alderen på Brattås skole, etter inspirasjon fra artikkelen: Det beste til de yngste, i tidsskriftet FORM fra Kunst og design i skolen.
7. Bruk hammer og spiker
8. Mal et selvportrett
- Du trenger et stort ark, bruk gjerne gråpapir, blyant eller kritt, maling og pensler (eller bare en pensel)
- Start med å tegne et egg. Tenk deg at hodet er et egg. Det er smalest nederst og bedest øverst. Bruk gjerne baksiden av arket til å bare tegne egg – mange egg! Det egget du er mest fornøyd med, tegner du over på et nytt ark. Lag det passe stort, slik at du kan få palass til hals og litt av overkroppen, men vent med å tegne dette.
- Så deler du egget med linjer på midten, en loddrett og en vannrett. Dette er hjelpelinjer som du skal viske bort etterpå, så derfor er det lurt å tegne svakt.
- Nå skal du tegne inn øynene. Øynene ligger midt i ansiktet på den vannrette hjelpelinjen.
- Nesen ligger midt mellom øynene, og nesevingene er oftest i loddrett linje fra øyekroken.
- Deretter tegner du munnen – smilende eller alvorlig. Det er du som er kunstneren og bestemmer.
- Nå er vi kommet til ørene. Øverste de av øret starter omtrent ved den vannrette linjen, og den nederste delen ender et sted midt imellom der nesen slutter og overleppen starter.
- Til slutt kommer halsen og litt ov overkroppen. Kjenn på halsen din. Vi tegner ofte halsen alfor tynn (og kort). Se godt på deg selv i speilet.
- Når du er ferdig med skissen av ansiktet, kan du fargelegge eller male bildet. Begynn med alt bak selve portrettet. De vil si den delen du ikke har tegnet opp. Når bakgrunnen er ferdig, kan du legge vekk malingen, og bruke kritt eller en tykk fargeblyant. Du kan også male om du ønsker det, men det er litt mer krevende.
- Håret har mange fargenyanser i seg. Bruk derfor flere farger som ligger i nærheten av hverandre i fargeskalaen. Bruk fingertuppene til å jevne ut fargene i håret (lettest om du bruker kritt). Du kan selvfølgelig bruke helt andre farger i håret ditt enn det du egentlig har. Husk du er sjefen – du er kunstneren.
- Denne oppgaven kan du også finne i boka: Kunst- og håndvekstimen 5. -7.trinn. Ta kontakt om du ønsker boka tilsendt (Kr 100,- + porto) Mail: janne.lepperod@gmail.com
God kreativ sommer!
Med vennlig hilsen Janne Lepperød,
Daglig leder, Kunst og håndvekslærer, Fagbokforfatter,